welkam


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, March 8, 2012

Kosong Pengakhirnya...

Badan agak kepenatan. Mata agak layu bila masa tangan sedang asyik mengigit papan kekunci laptop. Apa pula kali ini?? Sebetulnya, suasana bilik yang agak sunyi dan diri yang agak terapung bersama persoalan yang punya tanda soal tiada penyudah. Apa yang aku rasa. Kosong. Kosong segalanya walhal mood yang memyelimuti rasa dan perasaan menerjah ke akal berlainan dari hari sebelumnya.

Pelik bukan.? Punya rasa tapi tidak punya bunga bahasa yang senonim untuk aku suarakan isi hati. Mungkin 'rasa' ini milik Allah. Dia tidak mengizinkan aku melantunkan 'rasa' yang utuh dipahat dlam hati yang paling dalam. Benarlah kata orang, segala apa yang kita rasa dan sedang nikmati cuma pinjaman dariNya. Pemiliknya adalah pemilik mutlak.

Aku cuba pinjam 'rasa' ini, untuk entri kali ini. Mungkin 'rasa' ini hampir sama dengan apa yang sedang aku nikmati. Aku cuba selongkar dari seganap pelusuk dalam diri agar 'rasa' ini lahir secara zahirnya. Dan akhirnya aku padankan dengan 'rasa' nikmatnya apa yang aku rasa.

Rasa yang belum pernah aku rasa. Rasa seperti mahukan ketenangan yang berpanjangan. Tapi siapa aku untuk menidakkan semua ini berlaku pada aku. Mungkin aku punya banyak kekurangan dan hinanya diri. Aku cuba lahirkan dari dalam diri aku yang kurangnya sikap amarah,bengis dan mudah melenting. Aku sudah jauh tinggalkan sikap yang pasti hanya akan merugikan aku. Tapi ikhlasnya, cebisan tu masih ada.

SEgala rasa yang aku terpaksa rasa tentunya pahit untuk aku sejujurnya. Tapi hanya satu doaku agar pahit yang aku rasa sekarang akan menjadi ubat untuk aku pada masa depan. Tiada manusia yang tidak pernah lakukan kesilapan. Belajar dari kesilapan dan mengaku kesalahan adalah jalan yang terbaik. Aku hanya aku dan tetap menjadi aku. Pahitnya aku telan, manisnya aku simpan. Bekalan untuk aku meniti titian jambatan kehidupan.

Aku cuba untuk terima apa yang diberikan untuk aku walaupun 'rasa'nya yang pahit. SEgalanya aku terima dan aku mohon diberikan kekutan dan semangat untuk aku tempuhi segalanya ini. Rahsia tetap rahsia dan akan tetap terpahat kukuh menjadi satu rahsia pada aku selamanya walaupun 'rasa' ini cuba aku padankan dengan ayat yang agak sama dengan 'rasa' yang sedang aku rasa. Percaturan dunia.. Segalanya manusia. Namun bukan hingga penghujung.

Wallahualam.. Wassalam...

No comments:

Post a Comment