welkam


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, March 8, 2012

Tontonan Sikap Manusia

Saat dan ketika aku mencoret entri kali ini, minda aku kosong sejujurnya. Macam mana aku nak mulakan entri kali ni dan apa kesudahan entri kali ini. Apa intipati entri aku ni. Sikap?? Atau manusia?? Atau menjadi tontonan akhirnya. Pelik bukan. Ni la yang aku katakan siapa manusia untuk manusia?

Diri kita dijadikan bahan uji kaji atau bahan lawak atau bahasa kasarnya barang yang diperbodohkan. Siapa?? Insan yang dilahirkan sempurna sifatnya kecuali sifat prihatinnya sesama manusia. Jelik aku bila memikirkan manusia spesis macam tu. Tapi inilah manusia. JIka punya akal tapi tidak dimanfaatkan, senonimnya kita seperti kejadian Allah swt yang dijadikan punya otak tapi tidak punya akal. Sama?? Tepuk dada tanya selera masing - masing.

Sikap?? Manusia?? Satu perumpamaan yang agak dekat. Bila dikaitkan dengan manusia akan dikaitkan sekali dengan sikap manusia. Tapi waspada. Sikap dan manusia ni boleh berubah watak dan warnanya dalam diri seorang individu sahaja. Depan baik. Segalanya okey! Tak apa! Belakang, cacian! Maki hamun! Umpatan! Kejian! Terlalu keji manusia ini kan.?

Fikir + renung + iktibar. Sempurnakah aku?? Terbaikkah aku?? Jika soalan ini diajukan pada aku, inilah jawapn jujur lahir dari hati insan yang serba kekurangan ini. 'Aku tidak mungkin akan menjadi sempurna jika tiada yang menyempurkan aku. Dan aku bukan yang terbaik, tapi aku hanya yang termampu!

Wallahualam... Wassalam....

No comments:

Post a Comment